Wednesday 19 June 2013

Cabaran Trimester Pertama Kehamilan


Trimester pertama kehamilan agak mencabar bagi saya... Setiap kehamilan menghadapi pelbagai dugaan dari segi alahan,tahap kesihatan,mood,dan sensiviti... Kali ini saya anggarkan sickness saya tidaklah seteruk sickness sewaktu kehamilan yang lepas... Masih boleh dikira ala kadar...Ragam perubahan hormon dan pembawaan budak..Yang penting,tips yang selalu saya terapkan ialah, sentiasa positif,cuba untuk bertenang,dan salurkan rasa lenguh sakit dan loya itu kearah kebaikan dan cuba untuk menjaga kesihatan dan pemakanan supaya kesakitan itu akan berkurang..

Cabaran yang saya hadapi fasa pertama kehamilan ini :

Senak Perut @ Sakit Ulu Hati : Sakit yang paling major saya rasakan setiap hari.. Perut saya bloating,mengembung dan penuh dengan gas.. Sakitnya menyebabkan ketidakselesaan yang berpanjangan sepanjang hari dan malam... Saya dinasihatkan mengambil Gaviscon.. Ternyata tak berkesan langsung.. Saya cuba Gaviscon Double Action pula.. Tak ada tanda sakit itu berkurang..Sampailah saya buat buku antenatal dan berjumpa dengan doktor.. Dia nasihatkan saya untuk cuba New Obimin.. Dia kata kandungan mineral yang terkandung dalam New Obimin ni akan meneutralkan asid yang menyerang perut yang menyebabkan asid.. Ternyata betul.. Lepas makan New Obimin secara rutin harian,serangan senak perut dan sakit ulu hati tadi dah takde dah sampai hari ni... Selesai satu masalah saya... Syukur..

Insomnia : Masalah insomnia ini sampai sekarang tak reda lagi... Agak susah untuk melelapkan mata pada waktu malam.. Entah mengapa? Mungkin kerana cuaca yang agak panas pada waktu malam? Tapi bagi saya,saya tidaklah merasa kepanasan.. Malah tapak kaki saya selalu rasa kesejukan dan perlukan selimut untuk menutupi tapak kaki saya.. Akan tetapi waktu siang terutamanya tengahari ke petang,kelopak mata saya sangat sangat berat.. Kepala cecah bantal je terus tertidur... Time lapse saya dah ikut time Korea KPOP kot? 

Sembelit : Sembelit salah satu masalah besar diawal trimester pertama kehamilan.. Saya dah cuba pelbagai cara untuk mengatasinya.. Yogurt,Buah Betik,Pisang,Fresh Milk... Semua tak boleh lawaskan air besar saya... sehinggakan saya terpaksa menggunakkan Atomic Enema bila dah sampai 5hari tak buang air besar... Saya meneran sehabis tenaga seperti cuba untuk bersalin pula.. huhuhu.. Saya takut sangat buasir sebenarnya.. Ikhtiar terakhir saya... Saya makan "Fibre Bread dan Chili Tuna" kepedasan terlampau menyebabkan saya cirit birit pula... Tapi sekurang kurangnya saya lega bila sudah mengeluarkan isi perut.. Syukur ada jalan penyelesaian walaupun agak extreme,flushing menggunakkan cili... Cuma tak boleh diamalkan,saya akan makan makanan pedas bila tanda sembelit bakal menyerang... 

Loya Dan Muntah : Saya kurang menghadapi masalah loya dan muntah... Saya cuma akan merasa loya dan muntah bila saya terhidu bau yang kurang menyenangkan deria bau saya.. Pelik juga deria bau saya ketika ini.. bau busuk ke bau wangi ke,certain je... kadang kadang perfume@deodorant suami pakai best je,kadang kadang busuk sangat,sedangkan dia guna perfume@deodorant yang sama.. Saya sangat menyukai bau Pekasam Ikan... Favourite tu... Seisi rumah selalu mengadu yang mama goreng pekasam ikan tu busuk!!! hahaha hairan pula saya.. Bab bau masakan pula saya ok,bau tanak nasi,tumis bawang semua ok so masak masak saya masih gagah.. 

Mengidam : Setakat ni syukurlah saya tidak mengidam makanan yang susah nak dapat.,contohnya makanan bermusim... Saya boleh makan apa saja tetapi saya Alergik besar terhadap Ayam...Dulunya ayam lah kegemaran kami sekeluarga,kini tidak lagi buat sementara waktu bagi saya.. Saya tak boleh nak pegang daging ayam untuk dicuci dan dimasak,saya akan rasa sangat mual dek bau hanyir ayam mentah.. Saya ada cuba makan nugget ayam yang saya sediakan untuk anak anak... Ternyata gagal juga,bila saya kunyah nugget ayam tersebut aroma ayam meresap ke dalam deria hidu saya dan saya gagal menahan rasa ingin muntah... Tak tahulah bilakah perang dingin diantara saya dan ayam ni reda... 


No comments :

Post a Comment